Європарламент продовжив дію транспортного безвізу для України до кінця 2025 року, що дозволяє безперешкодно здійснювати вантажні перевезення між Україною та ЄС (Європейський Союз). Водночас з’явились нові вимоги – водії повинні мати відповідні документи, а на транспорті обов’язково має бути спеціальна наклейка, що підтверджує право користування перевагами угоди.
Про це офіційно повідомляється на сайті Європарламенту. Рішення було підтримано 488 євродепутатами на пленарному засіданні в Страсбурзі, проти висловились 137, а ще 34 утримались.
Угода, вперше підписана у червні 2022 року, стала відповіддю ЄС на повномасштабне вторгнення Росії в Україну. Вона дозволила здійснювати вантажні перевезення без спеціальних дозволів і суттєво полегшила логістику як для гуманітарної, так і для комерційної продукції. Саме ця угода забезпечила безперервне постачання пального, медичних засобів, продовольства та відкрила шлях для українського експорту – зокрема зерна, сталі, руди на європейські та світові ринки.
Разом із продовженням угоди Європарламент вніс низку нових вимог, спрямованих на врегулювання ринку перевезень і захист інтересів держав-членів ЄС. Відтепер всі українські водії, які здійснюють міжнародні перевезення, повинні мати при собі документи, що підтверджують легальність поїздки – зокрема вказівку на те, що навіть порожній транспорт рухається в межах транзитного або двостороннього маршруту.
Окрім документів, на лобовому склі транспортного засобу обов’язково має бути спеціальна наклейка. Вона засвідчує, що автомобіль підпадає під дію угоди. Її відсутність може трактуватися як порушення і призводити до штрафів або заборони на в’їзд.
Також в угоду внесено так зване “захисне застереження” – можливість тимчасово призупинити дію угоди в окремих регіонах ЄС, якщо буде зафіксовано серйозні порушення місцевого ринку перевезень, викликані дією цієї угоди. Нові правила також посилюють вимоги до операторів перевезень.
Зокрема, йдеться про боротьбу з фальсифікацією документів, порушенням правил дорожнього руху та уникненням контролю. Такий підхід дозволяє зберегти довіру з боку європейських партнерів і забезпечити рівні умови конкуренції.
Незважаючи на рішення Європарламенту, нову редакцію угоди ще має затвердити Рада Європейського Союзу. Це фінальний крок у законодавчій процедурі, після чого оновлені умови офіційно набудуть чинності.
З моменту підписання у 2022 році транспортний безвіз виявився критично важливим для України. За даними Єврокомісії, експорт з України до країн ЄС зріс майже на дві третини, а обсяги імпорту збільшилися приблизно на 300 тис. тонн щомісяця.
Це дозволило частково компенсувати логістичні втрати, спричинені блокадою морських портів. Окрім ЄС, подібні угоди Україна підписала також із Чорногорією, Туреччиною, Молдовою, Норвегією та Північною Македонією, що створює єдиний європейський простір вантажоперевезень для українських компаній.
Як повідомляв OBOZ.UA раніше, Єврокомісія навмисно затримувала роботу над довгостроковою торговельною угодою з Україною. В ЄС не хотіли спровокувати протести фермерів, які б могли вплинути на результати президентських виборів у Польщі та Румунії.
Джерело: OBOZ.UA