В Україні відтермінували до 2026 року обов’язкову норму щодо 5% біоетанолу в бензині, що дозволяє АЗС і далі самостійно визначати, яке пальне реалізовувати. Очікується, що для споживачів ситуація не зміниться, адже паливо з біоетанолом уже використовується на ринку без негативних наслідків для авто чи цінової стабільності.

18 червня Верховна Рада ухвалила правку до законопроєкту №13134, яка відкладає до 1 січня 2026 року норму щодо обов’язкового вмісту не менше 5% біоетанолу у бензині, про це повідомив нардеп Ярослав Железняк (“Голос”). Така вимога – відповідно до попередніх рішень – уже набувала чинності з 1 травня 2025 року.

Йдеться про норму, яка зобов’язує всі нафтотрейдерські компанії реалізовувати бензин з вмістом щонайменше 5% біоетанолу (паливо Е5). Такий підхід є частиною європейської стратегії декарбонізації транспорту, адже дозволяє частково заміщати традиційне викопне паливо на альтернативне – спиртове походження.

OBOZ.UA звернувся за коментарем до аналітика консалтингової компанії “НафтаРинок” Олександр Сіренко, щоб зрозуміти як зміниться ситуація на українських АЗС. “На самому початку, це була компромісна частка – 5% біоетанолу, яку погодили ще у 2022 році. Вона мала запустити поступову адаптацію ринку до стандартів ЄС”, – зазначив фахівець.

Чому відклали рішення про Е-5

За словами експерта, причин декілька. По-перше, державна інфраструктура для контролю виконання вимоги ще не була готова. Зокрема, Державна екологічна інспекція не мала достатньої нормативної бази та інструментів для перевірки й фіксації порушень на АЗС. “Штрафи не запроваджувались, бо не були готові ані документи, ані механізми”, – пояснює фахівець.

По-друге, дефіцит бензину, який спричинений наслідками атак на нафтобази, змусив владу терміново реагувати, аби не ускладнювати ситуацію вимогами щодо обов’язкових домішок. “Коли менше бензину – логічно, що збільшення його споживання за рахунок біоетанолу може здаватися нелогічним. Але водночас це ж можливість зробити ставку на локальне виробництво”, – зауважує галузевий експерт.

Що буде на АЗС

Сіренко зазначив, що фактично, нічого кардинально не зміниться. Багато заправок уже зараз реалізовують бензин Е5, і більшість з АЗС зробили це на рівні добровільного переходу, з урахуванням цін, технологічних можливостей і зростаючого запиту на “екопальне”.

“Оскільки ринок уже протестував біоетанол і не зафіксував жодних критичних ситуацій, у подальшому оператори АЗС реалізовуватимуть те пальне, що буде для них вигіднішим. Дешева складова у вигляді спирту й дорожчий бензин формують збалансовану ціну, тож хтось залишиться на Е-5 , а хтось обере повернення до Е-0″, – зазначає експерт. Тобто, вибір залишиться за оператором АЗС, який сам визначатиме, що вигідніше – реалізовувати паливо з біоетанолом чи без.

Як це вплине на водіїв

Сіренко наголосив, що для водіїв усе залишиться, як і було. На різних АЗС, як і зараз, можуть бути представлені різні види бензину – як із біоетанолом, так і без нього, якщо оператор вирішить повернутись до старого формату. У великих мережах, які вже перейшли на біопальне, повернення до Е-0 технічно і економічно недоцільне.

“Найбільші мережі вже адаптувались, вони модернізували обладнання, замовляють відповідні суміші, співпрацюють і мають домовленості з виробниками біоетанолу”, – підкреслив Сіренко. Він також додав, що ціни на паливо суттєво не зміняться, оскільки вартість Е-5 на практиці не виявилась значно нижчою або вищою, ніж традиційного бензину.

Чи може бути впровадження Е-10

Сіренко зазначив, що це залежить від політичної волі та стану ринку. Е-10 (10% біоетанолу) – стандарт, який використовують у багатьох країнах ЄС. Експерт вважає, що з урахуванням уже зроблених інфраструктурних інвестицій, перехід до Е-10 замість Е-0 був би логічним наступним кроком.

“Європа, Польща, Франція – всі їздять на Е-10. У нас ті самі авто. Логіка є, але потрібне єдине регулювання, без подвійних стандартів”, – зауважив експерт.

Як повідомляв OBOZ.UA раніше, в Україні відчутно здорожчав бензин А-95. Так, 17 червня великі АЗС продають його в середньому по 56,49 грн/л, що відразу на 21 коп. вище, ніж днем раніше. При цьому з початку тижня пальне зросло в ціні на 1,16 грн/л – у п’ятницю 13 червня воно коштувало середні 55,33 грн/л.

Джерело: OBOZ.UA

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *